Being designed to first year Arabic language students, the course is named in the canvas “Foreign Language: Written and Oral Expressionˮ. However, a closer look at it reveals that it is basically about English Grammar. The reason might be that students at any level of study, when they speak or write, their discourse needs to be grammatically well-structured and accurate in order to be clear. 

 This course is mainly concerned with helping first year Arabic language students develop knowledge of basic grammar rules and structures in English. It focuses on essential grammar topics, such as parts of speech and sentence structure. This would permit students to have a solid foundation in English by understanding how sentences are formed in English and how grammar functions in communication.

Learning Objectives:

This course aims to develop the ability to:

  • Recall basic grammar notions and rules, such as parts of speech, possessives and articles. 
  •  Explain the functions and correct usage of the target grammatical structures. 
  •  Apply grammatical rules accurately in constructing sentences and short texts.
  •  Analyze sentence structure by identifying and correcting errors in written language. Produce coherent and grammatically accurate texts that include the target grammar points.



ارتبطت الأسلوبية في الأدب العربي القديم بالكثير من العلوم العربية كالبلاغة واللسانيات والنقد، والدلالة... وعليه يقتضي منا الأمر أولا تحديد معالمها وذلك من حيث مرجعياتها وانتمائها اللساني، وبتتبع تطورها وباختلاف اتجاهاتها، واتصالها بالعناصر المكونة للعملية الإبلاغية أو الايصالية من (مبدع متلق وتحقيق أدبي) أو بالأحرى (مخاطب- خطاب- يخاطب) وتكون بذلك الأسلوبية المنهج الذي يتبعه الدارسون في تحليلاتهم للنصوص بغية الكشف عن المضامين العميقة وجمالياتها الأدبية لنصل إلى تحديد علاقتها بالخطاب أو تحديد وسائلها الإجرائية، والتي يكون بمقتضاها معالجة أو تحليل الخطاب المتنوعة.


       في ظل التطورات المتسارعة التي تشهدها المؤسسات الوثائقية والمعلوماتية، أصبح مفهوم الجودة ركيزة أساسية لتحسين الأداء وتطوير الخدمات المقدمة للمستفيدين. تهدف دراسة الجودة في المؤسسات الوثائقية إلى إكساب الطلبة المعارف والمهارات اللازمة لفهم معايير الجودة الشاملة وتطبيقاتها العملية في مختلف أنواع المؤسسات الوثائقية، من مكتبات ومراكز أرشيف ومراكز توثيق.

      يسعى هذا المقياس إلى تمكين الطلبة من إدراك أهمية الجودة كمنهجية عمل متكاملة تشمل التخطيط، والتنفيذ، والتقييم المستمر للخدمات والعمليات الوثائقية. كما يركز على تطوير القدرات التحليلية والنقدية اللازمة لتقييم مستويات الأداء، وتحديد نقاط القوة والضعف، واقتراح حلول عملية لتحسين جودة الخدمات المعلوماتية.

        من خلال هذا المقرر، سيتمكن الدارسون من التعرف على المعايير الدولية للجودة، وأساليب قياس رضا المستفيدين، وآليات التحسين المستمر، بما يساهم في إعداد كوادر مهنية قادرة على قيادة التغيير وتحقيق التميز المؤسسي في القطاع الوثائقي والمعلوماتي.